Анкета

Как се мотивирам за спорт?
 
Банер

Регистрация

Банер
Банер

Автори

Приятели

Fhl.bg

Вие сте тук:Начало»Чист въздух»ВЕЛОСИПЕДЪТ като транспортно средство и тренировка
Сряда, 03 Ноември 2010 13:53

ВЕЛОСИПЕДЪТ като транспортно средство и тренировка

От Елисавета Шидерска
Оценете статията
(4 оценки)
Да си любител на колоезденето и да живееш в Мадрид, днес е повече от добра новина, въпреки оплакванията на мнозина, пребивавали в европейски градове като Брюксел или Мюнхен, чиито условия за каране на колело вярно изпреварват по много показатели тези в испанската столица. Аз обаче мога да сравнявам със София и ви уверявам приятели, че съм повече от доволен велосипедист в Мадрид.
Преди три месеца влезе в сила новият правилник за движение на колоездачите, който ни позволява да караме в средата на автомобилния път в онези части на испанската столица, в които все още няма велосипедна алея. Ползваме всички права и ограничения, валидни за моторните превозни средства. По улиците, където е разрешено движение на велосипеди, автомобилите са velo-1задължени да редуцират скоростта до 30 километра в час. Задължително условие за всяко колело е да притежава звънец и за през нощта – фар и стопове.

Ветото за преминаване на велосипедисти през пешеходни зони бе вдигнато. Макар, че движещите се на две колела стриктно спазваме ограниченията, то пешеходците правят точно обратното. Зачестиха случаите в Мадрид на прегазени от велосипед хора, най-вече възрастни, които въпреки добрата маркировка върху колоездачната алея намират за по-удобно да се движат именно там. Разбираемо от една страна. Пътищата за велосипеди са гладки, асфалтирани с нова и червена на цвят настилка и особено в центъра на столицата изпъкват със своите качества пред поизхабения тротоар за пешеходци.

 

Домакините и пенсионерите в Испания имат навик да ходят на пазар с ръчни колички, чието побутване по новия асфалт е далеч по-удобно отколкото по старите плочки. Велосипедист, несъобразил скоростта си, нерядко спира върху купчина мляко, мармалад и марули. Звучи смешно, но е един от най-често срещаните инциденти.

 

В парка "Хуан Карлос" бе въведен абоно-велосипед, с който само срещу представяне на личен документ, може да се наеме велосипед за разходка. Абсолютно безплатно. Единственото неудобство е,че те задължават да ползваш каска и сигнална жилетка. За разлика от Барселона където вело-мрежата е добре покрита в централната градска част, в столицата велосипедите, предоставени за ползване от туристи и жители все още се броят на пръсти. Валенсия е другият испански град, в който придвижването с колело е добре организирано.


Велосипедистите в Мадрид, които са едва 0,4% от участниците в движението се борят за своите права. Самата аз съм подала вече две жалби до полицията, заради неправилно паркирани върху велосипедната алея автомобили. Полицейските служители ми обръщат подобаващо внимание, но ще мине поне едно десетилетие докато обикновеният гражданин в Испания промени културата си спрямо велосипеда и неговото използване в урбанистичните пространства. За сравнение колоездачите в Копенхаген са 36% от участниците в движението, в Берлин са 10% и техният глас е далеч по-силен. Тук в Мадрид отново бе орязан бюджета за доизграждане на централната велосипедна алея Прадо-Реколетос, която щеше да направи връзка с околовръстната веломагистрала, дълга вече 110 километра. За чакащите промени – здраве.

 

За останалите, които се интересуват от чуждия опит в използването на велосипеда като транспортно средство - не само,че е най-екологичният транспорт в света. Но и помага за добрата физическа форма. Ако не вярвате - елате ни вижте!? Доспортуване, приятели...

velo-5

1 Коментар

  • Връзка към коментар mitaka Вторник, 28 Декември 2010 12:45 от mitaka

    mnogo interesna i polezna informaziya,a na ispanzite za da si promenyat kultura,tryabva da im pomognem nie-imigrantite

    Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.

Add comment