Анкета

Как се мотивирам за спорт?
 
Банер

Регистрация

Банер
Банер

Автори

Приятели

Fhl.bg

Вие сте тук:Начало»Хранене»Храненето е невидимата тренировка във футбола. Диета и меню за футболисти.
Вторник, 30 Ноември 2010 09:59

Храненето е невидимата тренировка във футбола. Диета и меню за футболисти.

От Елисавета Шидерска
Оценете статията
(9 оценки)
Паста, пиле, плодове...и липов чай за успокоение на глада. Това е менюто на футболистите преди важен мач. Диетата във футбола е толкова по-ефективна, колкото по-обикновена и натурална е храната. Висенте Дел Босксе използва определението „невидима тренировка". И няма предвид нито упражненията на терена. Нито натоварването във фитнес залата. „Говорим за храненето и почивката. Нутрирането или диетата на футболиста е част от общата тренировка", споделя селекционерът на Световния шампион Испания. С лошо балансирана диета има голяма опасност от лесни контузии. Какво ядят футболистите на Барса, Реал М и световния шампион по футбол?!
Пържени яйца, лук, риба тон са забранените храни за участниците в „ел класико". Както и всеки друг хранителен елемент, който затруднява храносмилането. Целта е да се напълнят енергийните резервоари, но без да се прекалява с мазнината. Ако все пак желанието за похапване надделее над разума, няма нищо по-добро от диетата на баба. Тя е и в основата на „невидимата тренировка" за участниците в Барселона- Реал Мадрид. Каква е диетата на футболистите ли? Обикновена, но програмирана до милиметър, за да играят на максимално ниво и да се избегнат контузии.

Хранителната програма е много проста – задушена храна, на фурна или на тиган. Без сосове, нито пържени храни.
В точно определено количество – от 2800 до 3000 калории. С точно определено разписание – 5 пъти на ден.

Треньорът не бива да е прекалено обсебен с това, което ядат футболистите, коментира пък испанския селекционер Висенте Дел Боске. И добавя, че "50% от успехите във футбола се дължат на правилното хранене". В съвременния футбол има специалисти, които професионално се занимават с нутриране. Готвачът във футболния клуб или националната селекция е пост, който тепърва ще придобива все по-голямо значение. Също както преди се гледаше недоверчиво към треньорът по физическата подготовка, така днес няма уважаващ себе си отбор, който да няма в щаба си нутриционен специалист.

 

Iker-Casillas-comerСпециалистът по хранене е наясно, че един футболист трябва да приема между 2800 и 3000 калории дневно. Доктор Каша, или по друг начин казано, ендокринологът Антонио Ескрибано предпочита и залага в своите футболни диети 2400 калории.

Менюто преди финала на Мондиала в Южна Африка за испанския национален отбор и компания е било следното – пиле с ориз или картофено пюре, според вкуса на всеки, паста, кисело мляко или мляко с ориз. В автобуса на националите след среща обикновено се консумира тортия, плодове, кисело мляко, мляко с ориз. На Рейна му харесва месото почти сурово, на Пике – препечено като „подметка". Канисарес обича сок от краставици и моркови, за които са нужни 6 килограма от двата вида зеленчук. Виното е за предпочитане пред газираната напитка например. Когато губят мач, нямат желание за храна, нито за разговори.

 

Доктор Антонио Ескрибано, бащата на спортното хранене и Луис Сератоса, лекар на Реал Мадрид, обясняват че „без стриктен контрол на това, което се храни футболиста преди, по време и след мач", е малка ползата от индивидуалната гениалност на всеки един от тях.

Идеалното меню за деня преди мач като „ел класико" е следното – една порция въглехидрати /паста, ориз, картофи, захарно цвекло/, с гарнитура от задушени или печени на скара зеленчуци. Малко протеини – пилешко или пуешко месо, бяла риба. Десерт – кисело мляко или плодове. Когато желанието да „гризнеш нещо" е по-силно от волята, някои футболисти прибягват до „стария трик с чай от липов цвят или лайка", признава доктора на кралския клуб.

 

Doctor_SerratosaПочивката на полувремето е жизненоважно за физическото състояние на играчите. Това е времето за добра хидратация с вода или изотонични напитки. Крайният съдийски сигнал е „най-важният момент", обяснява д-р Ескрибано. „90-те игрови минути изчерпват запасите от гориво. С други думи глюкогенът, който се намира в мускула и черния дроб се изчерпва. Трябва да го възстановим с профилирано приемане на хранителни вещества. И то най-много до два часа след приключване на физическото натоварване. Колкото по-бързо се нахрани, толкова по-бързо ще се възстанови. "

 

Именно заради това много отбори приготвят предварително своя „бюфет" в съблекалнята или в автобуса, за да могат играчите да вечерят веднага след приключване на срещата. На този своеобразен „банкет" въглехидратите отново са в основата на менюто. Разликата е, че преди мача се препоръчва твърдо сварена паста, за да подпомогне храносмилането. Докато когато организмът е изтощен, пастата се вари малко повече, за да бъде абсорбирана веднага от организма. Ескрибано уточнява, че „идеалното е да се приема като минимум един грам въглехидрат на всеки килограм тегло. На всичкото отгоре трябва да бъдат разнообразни хранителни вещества" Кагато говорим за въглехидрати не бива да мислим само за паста, също така е важно „да консумираме зърнени храни, интегрален ориз, картофи, цвекло или моркови". Тези храни биват придружени от „малко протеини, за да могат въглехидратите да се абсорбират по-добре. Плодовете са задължителни, за да се възстанови по-бързо изгубената във физическата работа течност, както и захарите в организма."


Д-р Сератоса признава, че както храната преди мач „ е измерена и изтеглена до грам и милиметър", то за яденето след среща има място за повече фантазия. „Храната служи като премия или като утеха. Във втория случай, ако са загубили, обикновено нямат много CR-comerапетит. След мач диетата на футболиста позволява нещо пържено, сосове, та дори и пица от добро качество, включително и сладолед". Още повече, че Чечу /Хосе Мануел Гонсалес Ботея, готвач на Реал Мадрид/, който пътува заедно с отбора „има предвид персоналните вкусове на всеки един от футболистите. Не само се грижи да приемат всички полезни хранителни елементи, но също така диетата да не бъде скучна и монотонна. Опитва да задоволи хранителните предпочитания, не капризите, на всеки от отбора." – дебело подчертава специалистът по спортна медицина.

 

Неговият колега в Барселона, Лео Ортега разказва, че каталунските футболисти следват средиземноморска диета, както когато играят на „Камп Ноу", така и когато играят в другия край на света. Публично известни са пакетите с хамон, които синьочервените носят навсякъде със себе си. Миналата година в Казан за срещата от Шампионска лига, си взеха дори зехтин и зърнени храни. Д-р Ортега е известен, че е човекът, който научи Меси да яде риба и зеленчуци.


Другата тайна на специалистите по хранене /нутриционисти/ и готвачите е т.нар. кашичка на полувремето. Тази течна храна помага на футболистите да играят на максимално ниво. Кашичките станаха популярни, благодарение на д-р Ескрибано, за когото Витаминаспорт вече ви разказа – подробностите тук. Днес храненето на полувремето е ритуал в повечето клубове от Примера дивисион. Веднага след тренировка или след официална среща, всеки футболист получава своя персонализирана кашичка. Това, което съдържа Iniesta-bosuтази течна храна, не е никаква тайна. „Няма магична формула. Кашичката за футболисти е специфична за всеки един от тях и съдържа смесица от въглехидрати и протеини, за да оптимизира възстановяването на мускулите след голямо физическо натоварване." – обяснава Сератоса.

 

Понякога към тази смес от хранителни вещества се прибавя комплекс от витамини и минерали, но „само когато в медицинските анализи забалежим дефицит. Не сме привърженици да ги даваме постоянно, без нужда." Ескрибано, върл защитник на натуралното, допълва че „витамините се ядат, не се пият като хапче. Приемането на лекарства би трябвало да е последната опция."

 

Ендокринологът Антонио Ескрибано настоява и за следното - „Не става въпрос да бъдеш във форма, само за да се състезаваш на високо професионално ниво. С лошо балансирана диета има голяма опасност от лесни контузии. С правилно хранене пък може да се съкрати времето за възстановяване след контузия.

 

"Митът за специфичното хранене на всеки отделен играч също подлежи на коментар – „ Кристияно Роналдо е прототип за перфектното тяло. Притежава прекрасен баланс на мускули в тялото. Докато Лео Меси е тотално различен по физически показатели. Разликата когато двамата седнат на масата обаче е нулева. И двамата трябва да се хранят еднакво - на време и добре. Същото се отнася и за юношите в един футболен клуб и футболистите от мъжкия отбор."

 

4 коментари

  • Връзка към коментар Самуил Събота, 28 Април 2012 20:33 от Самуил

    Това е повече от интересно !!! искам само да знам какво им е отношението към хляба ??

    Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
  • Връзка към коментар Крис Сряда, 28 Септември 2011 19:10 от Крис

    А ще ми кажете ли какъв е имейла ?

    Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
  • Връзка към коментар Елисавета Сряда, 28 Септември 2011 14:45 от Елисавета

    Разбира се,че можеш да попиташ...но преди да ти отговоря АДЕКВАТНО, аз трябва да ти задам няколко въпроса относно храненето ти, защото най-важното е КАКВО ядеш, преди да ти препоръчвам в какви количества трябва да го ядеш! За повече информация, моля те пиши на имейла! Поздрави и благодаря за интереса!

    Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
  • Връзка към коментар Крис Вторник, 27 Септември 2011 18:49 от Крис

    Може ли да попитам колко г/д калории на ден трябва да приема момче на 18 год 180см и 70 кг и в какво съотношения. Спортуващо всекидневно

    Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.

Add comment