Анкета

Как се мотивирам за спорт?
 
Банер

Регистрация

Банер
Банер

Автори

Приятели

Вие сте тук:Начало»Хранене»Кофеинът повишава мускулната потенция
Четвъртък, 08 Юли 2010 19:56

Кофеинът повишава мускулната потенция

От Витаминаспорт
Оценете статията
(4 оценки)

Кофеинът е познат на човечеството от хилядолетие, но със всеки изминал ден се появавят все нови и нови изследвания върху това каква е неговата енергийна полезност. Доста дълго време бе считано, че в големи дози, има свойствата на допинг за професионалните спортисти. Едва през 2004 година, ветото над него бе премахнато. В историята обаче останаха грандиозни скандали и санкции.

Учени от Великобритания представят свое научно изследване, което показва че молекулата на кофеина повишава директно мускулния капаците. Може да бъде полезна за спортисти от различни дисциплини.
frapeСтава дума за приемане на субстанцията под формата на хапче, прахове или напитки с високо съдържание на кофеин. За проучването са използвани мъртви мишки, в чиито мускули е инжектиран кофеин. Според учените от Университета в Ковънтри, правилно приложена, тази субстанция би могла да внесе съвсем малки корекции във физическата форма на спортуващия. Незначителни корекции, които обаче бележат разликата между един сребърен и един ... златен медал.

Ефектът на кофеина се измерва според два основни параметъра – сила и издържливост. Два са и видовете усилие – максимално /когато мускулите се използват от тялото в целия си капацитет, в един спринт например/ и субмаксимално /което покрива останалите случаи, в тома число и маратона/. Резултатите показват, че кофеинът увеличава силата и издържливостта еднакво при субмаксимално усилие. Докато при максималното е полезен само за потенцията и намалява значително издържливостта на спортуващия.

Предишни проучвания направиха известни ергогенните ефекти на кофеина върху различните дисциплини – аеробни упражнения при триатлети и колоездачи, упражнения от експлозивен характер в гребането или старта в плуването и др. Прекомерната му консумация обаче, може да провокира доста вторични и неприятни ефекти – безсъние, безпокойство, тахикардия, стомашни болки. От спортна гледна точка също има негативи. „Обратният ефект" например, който се получава при хора, които по различни причини спират да приемат обичайната си доза кофеин и това мигновенно предизвиква усещане за умора и главоболие.

Подсилващият ефект се дължи на няколко различни фактора. Последното проучване гласи, че улеснява движението на калция, необходим за контракцията на мускулите, в клетките. От друга страна кофеинът увеличава резервите от мазнина. Провокира мускулите да използват тази мазнина. Ефект, който от своя страна позволява да се спести глюкоген, който мускулите обикновено използват за нормалното си функциониране. Въпреки новостите, много учени смятат, че за изпробването на този ефект върху човешки същества ще трябва още време на науката.

Кофеинът и производните му субстанции се намират в сходни хранителни елементи – кафе, чай, безалкохолни напитки, бира и производни на шоколада. Откак е позволено неговото свободно консумиране от професионалните спортисти, много от тях признават, че приемат кофеин, за да повишат резултатите си. Процентът се увеличава особено сред елитните лекоатлети и достига своя максимум от 60% при колоездачите.

kafe_CR9

Add comment




muğla bayan escort escort aydın bayan bayan çanakkale escort balıkesir escort tekirdağ escort bayan gebze bayan escort escort bayan bayan buca escort edirne bayan escort