Анкета

Как се мотивирам за спорт?
 
Банер

Регистрация

Банер
Банер

Автори

Приятели

Fhl.bg

Вие сте тук:Начало»Хранене»Яйцата да, яйцата не
Четвъртък, 29 Юли 2010 22:32

Яйцата да, яйцата не

От Елисавета Шидерска
Оценете статията
(2 оценки)
Майкъл Фелпс ни остави без думи през лятото на Олимпийските игри в Китай след като заяви, че яде по 5 яйца на ден...Яйцето е едно от най-комплексните хранителни вещества, но заради високото си съдържание на холестерол провокира сериозно намаляване на консумацията през последните няколко години. Адекватно ли е обаче за теб?
Яйцето ДА: То е много препоръчителен хранителен елемент за спортисти, извор на протеини с висока биологична стойност, всички жизненоважни аминокиселини, заедно с желязо и витамин В12. На всичкото отгоре, според една наскоро публикувана статия в списанието „Journal of the Medical Association of Thailand" приемането на яйца може да увеличи нивото на добрия холестерол HDL без да афектира върху стойностите, които реално застрашават здравето – тези на лошия холестерол LHD и триглицеридите. Яйцето също така внася в организма ценни количества цинк, селений, витамини А и Е, които функционират като антиоксиданти и могат да спрат голяма част от дегенеративните процеси. Количеството витамин Д (разтворител на мазнини), което се съдържа в яйцето е от голяма полза, особено при диети с контрол на мазнините, които не внасят нужната за организма порция от този витамин.

iaice-1

Яйцето НЕ: Повече от 60% от гастроентеретисите се дължат на салмонелата, която използва яйцето като посредник за пренасяне на заразата. То е един от елементите с най-голямо съдържание на холестерол (около 500 милиграма на 100 грама), локализиран в жълтъка, който е богат на наситени мазнини. За да си подсигурят жълтък с наситен жълт цвят, някои фермери дават на кокошките ксантофилин и други оцветители. Албуминът, съдържащ се в яйцето е протеинът с най-голям алергичен капацитет, концентриран е в белтъка поради което алергиите към яйцата са много чести при деца под 3 годишна възраст.

Присъда: Яйцата са хранителен елемент особено препоръчителен за спортисти. Ако имаш високо ниво на холестерол, консултирай се с лекар, но ако си в рамките на нормалното можеш да ядеш по ден яйце на ден, винаги и когато то не се намира под формата на сосове, майонези и сладкиши. Избирай яйца от екоферми и измивай добре черупката. За да се предпазиш от заразните бактерии (салмонела, ентеробактерия) е препоръчително да НЕ ядеш сурови яйца, нито в шейкове от протеини, нито в домашна майонеза.Най-добре е да консумираш комерсиална майонеза или специално преработени яйца, пригодени за сурова консумация.

И не се опитвай да подобриш рекорда на Фелпс ... или поне този от 5-те яйца дневно. Той все пак е висок 2 метра и плува по 5 часа на ден!

Add comment