Анкета

Как се мотивирам за спорт?
 
Банер

Регистрация

Банер
Банер

Автори

Приятели

Fhl.bg

Вие сте тук:Начало»Здраве»При чичо доктор»Изкълчване на глезен – неподвижен или не?
Неделя, 12 Септември 2010 15:32

Изкълчване на глезен – неподвижен или не?

От Витаминаспорт
Оценете статията
(9 оценки)
„Много ми е неприятно, но снощи си изкълчих глезена.Стъпих накриво и чак паднах на земята от болката, която почуствах. Отидох в спешното отделение и там обездвижиха крака ми. Аз съм чувала, че за изкълчванията на глезена е по-добре да се движиш, какво е твоето мнение „чичо докторе"?
Приятели, това писмо е с подател Ани, 23г., София. Изпратено във формуляра за контакти, който може да се намери в десния горен ъгъл на заглавната страница на сайта. Адресирано е до нашия-ваш „чичо доктор". Ето и неговият отговор.

На Ани
– стискаме палци за бързо оздравяване.А на всички останали – БЕЗконтузийни упражнения. За въпроси – вече знаете!?

„Първото, което трябва да направиш е да отидеш на лекар, за да си сигурна, че не си счупила кост. Как да бъде третирана тази контузия зависи от степента на изкълчването. Въпреки, че в началото боли много, с помощта на ПЛКП /почивка, лед, компрес и повдигане/ могаг да се постигнат „чудеса" за две седмици.DOK-2

Почивка – опитай да се движиш възможно най-малко, нито да стоиш на крак поне през първите 48 часа.

Лед –слагай торбичка с лед по 10 минути на всеки 2 часа. Повтаряй толкова колкото успееш да издържиш. После втривай без натиск назначения от лекар гел. Помогни на потентната способност на леда, който намалява сигурно и бързо подуването и вземи някое болкоуспокояващо хапче, разбира се – пак след консултация с лекар.

Повдигане – хубаво би било да повдигнеш крака над сърцето, като например да легнеш и да го опънеш върху стената до леглото. По този начин улесняваш дренажа на подутата зона.

Обездвижване – в случаите на счупена кост се назначава трайно обездвижване за един месец. Днес вече има заместители на класическия гипс – т.н. „пластмасов" гипс или специални твърди пластмасови ботуши с пневматична вътрешна система.Такива ботуши се слагат и при по-тежки навяхвания или изкълчвания и позволяват третирането с физиотерапия, лед и кремове.Така се скъсява срока за възстановяване.

Наблюдавай всяка промяна и след около 2-3 дни може да започнеш с движенията.Най-добре опитен рехабилитатор или кинезитерапевт да ти състави комплекс от упражнения и първото им изпълнение да стане под негов контрол! Първо се назначават упражнения във въздуха, ако можеш нека последват упражнения във вода, за да не губиш мобилност и мускулен тонус. Най-добрият вариянт е да си останеш в къщи няколко дни, докато нараненото място се заздрави. Ако избързаш с движението, това може да ти се отрази на крака в бъдеще.
Има ли „ посиняване" – т.е. подкожен кръвоизлив, значи е налице разкъсване на ставна капсула и ставни връзки,а това е повод травмата да бъде приета достатъчно сериозно!Когато не спазваме съветите на специалистите, увеличаваме срока за възстановяване. Дилемата между мобилност и почивка може да бъде решена взависимост от това как се развива контузията ти. Понякога едно DOK-1обикновено изкълчване на глезен, което може да бъде заздравено за 2 седмици, при лошо възстановяване стига до 3 месеца с болежки.


Грешки :
- вслушване в съветите на всеки срещнат познат
- посещение при „ правач "
- ранно третиране с топли процедури
- ужасяващо желание за бързо налагане на контузеното място с всевъзможни компреси по „ народни рецепти "- с локум, листа от мушкато, извара, стрити копита от крава или рога от дявол / само последното не съм виждал !/ Резултатът е гарантирано кожно изгаряне в повечето случаи!

 

За да избегнеш бъдещи изкълчвания на глезена би било добре да подсилиш мускулатурата в тази част на крака. Както и да подобриш контролът, който мозъка упражнява върху мускулите /нервно-мускулен контрол/. Добре е да се ходи върху пясък без обувки, упражнявайки всички видове стъпвания – на пръсти, на пети, върху външната част на стъпалото, върху вътрешната част...върху мокър пясък, върху сух, върху по-едър, върху чакълест...също като терапията в модерните напоследък СПА центрове, където комбинират подобна техника с вода. Подсили мускулите на краката и добави упражнения за баланс на един и два крака – ще видиш какви подобрения се постигат!? Упражнения от този тип могат да се изпълняват и у дома, а дори и в офиса през обедната почивка! Успех!Ваш "Чичо Доктор"

Add comment