Вторник, 30 Ноември 2010 09:59

Храненето е невидимата тренировка във футбола. Диета и меню за футболисти.

От Елисавета Шидерска
Оценете статията
(10 оценки)
Паста, пиле, плодове...и липов чай за успокоение на глада. Това е менюто на футболистите преди важен мач. Диетата във футбола е толкова по-ефективна, колкото по-обикновена и натурална е храната. Висенте Дел Босксе използва определението „невидима тренировка". И няма предвид нито упражненията на терена. Нито натоварването във фитнес залата. „Говорим за храненето и почивката. Нутрирането или диетата на футболиста е част от общата тренировка", споделя селекционерът на Световния шампион Испания. С лошо балансирана диета има голяма опасност от лесни контузии. Какво ядят футболистите на Барса, Реал М и световния шампион по футбол?!
Пържени яйца, лук, риба тон са забранените храни за участниците в „ел класико". Както и всеки друг хранителен елемент, който затруднява храносмилането. Целта е да се напълнят енергийните резервоари, но без да се прекалява с мазнината. Ако все пак желанието за похапване надделее над разума, няма нищо по-добро от диетата на баба. Тя е и в основата на „невидимата тренировка" за участниците в Барселона- Реал Мадрид. Каква е диетата на футболистите ли? Обикновена, но програмирана до милиметър, за да играят на максимално ниво и да се избегнат контузии.

Хранителната програма е много проста – задушена храна, на фурна или на тиган. Без сосове, нито пържени храни.
В точно определено количество – от 2800 до 3000 калории. С точно определено разписание – 5 пъти на ден.

Треньорът не бива да е прекалено обсебен с това, което ядат футболистите, коментира пък испанския селекционер Висенте Дел Боске. И добавя, че "50% от успехите във футбола се дължат на правилното хранене". В съвременния футбол има специалисти, които професионално се занимават с нутриране. Готвачът във футболния клуб или националната селекция е пост, който тепърва ще придобива все по-голямо значение. Също както преди се гледаше недоверчиво към треньорът по физическата подготовка, така днес няма уважаващ себе си отбор, който да няма в щаба си нутриционен специалист.

 

Iker-Casillas-comerСпециалистът по хранене е наясно, че един футболист трябва да приема между 2800 и 3000 калории дневно. Доктор Каша, или по друг начин казано, ендокринологът Антонио Ескрибано предпочита и залага в своите футболни диети 2400 калории.

Менюто преди финала на Мондиала в Южна Африка за испанския национален отбор и компания е било следното – пиле с ориз или картофено пюре, според вкуса на всеки, паста, кисело мляко или мляко с ориз. В автобуса на националите след среща обикновено се консумира тортия, плодове, кисело мляко, мляко с ориз. На Рейна му харесва месото почти сурово, на Пике – препечено като „подметка". Канисарес обича сок от краставици и моркови, за които са нужни 6 килограма от двата вида зеленчук. Виното е за предпочитане пред газираната напитка например. Когато губят мач, нямат желание за храна, нито за разговори.

 

Доктор Антонио Ескрибано, бащата на спортното хранене и Луис Сератоса, лекар на Реал Мадрид, обясняват че „без стриктен контрол на това, което се храни футболиста преди, по време и след мач", е малка ползата от индивидуалната гениалност на всеки един от тях.

Идеалното меню за деня преди мач като „ел класико" е следното – една порция въглехидрати /паста, ориз, картофи, захарно цвекло/, с гарнитура от задушени или печени на скара зеленчуци. Малко протеини – пилешко или пуешко месо, бяла риба. Десерт – кисело мляко или плодове. Когато желанието да „гризнеш нещо" е по-силно от волята, някои футболисти прибягват до „стария трик с чай от липов цвят или лайка", признава доктора на кралския клуб.

 

Doctor_SerratosaПочивката на полувремето е жизненоважно за физическото състояние на играчите. Това е времето за добра хидратация с вода или изотонични напитки. Крайният съдийски сигнал е „най-важният момент", обяснява д-р Ескрибано. „90-те игрови минути изчерпват запасите от гориво. С други думи глюкогенът, който се намира в мускула и черния дроб се изчерпва. Трябва да го възстановим с профилирано приемане на хранителни вещества. И то най-много до два часа след приключване на физическото натоварване. Колкото по-бързо се нахрани, толкова по-бързо ще се възстанови. "

 

Именно заради това много отбори приготвят предварително своя „бюфет" в съблекалнята или в автобуса, за да могат играчите да вечерят веднага след приключване на срещата. На този своеобразен „банкет" въглехидратите отново са в основата на менюто. Разликата е, че преди мача се препоръчва твърдо сварена паста, за да подпомогне храносмилането. Докато когато организмът е изтощен, пастата се вари малко повече, за да бъде абсорбирана веднага от организма. Ескрибано уточнява, че „идеалното е да се приема като минимум един грам въглехидрат на всеки килограм тегло. На всичкото отгоре трябва да бъдат разнообразни хранителни вещества" Кагато говорим за въглехидрати не бива да мислим само за паста, също така е важно „да консумираме зърнени храни, интегрален ориз, картофи, цвекло или моркови". Тези храни биват придружени от „малко протеини, за да могат въглехидратите да се абсорбират по-добре. Плодовете са задължителни, за да се възстанови по-бързо изгубената във физическата работа течност, както и захарите в организма."


Д-р Сератоса признава, че както храната преди мач „ е измерена и изтеглена до грам и милиметър", то за яденето след среща има място за повече фантазия. „Храната служи като премия или като утеха. Във втория случай, ако са загубили, обикновено нямат много CR-comerапетит. След мач диетата на футболиста позволява нещо пържено, сосове, та дори и пица от добро качество, включително и сладолед". Още повече, че Чечу /Хосе Мануел Гонсалес Ботея, готвач на Реал Мадрид/, който пътува заедно с отбора „има предвид персоналните вкусове на всеки един от футболистите. Не само се грижи да приемат всички полезни хранителни елементи, но също така диетата да не бъде скучна и монотонна. Опитва да задоволи хранителните предпочитания, не капризите, на всеки от отбора." – дебело подчертава специалистът по спортна медицина.

 

Неговият колега в Барселона, Лео Ортега разказва, че каталунските футболисти следват средиземноморска диета, както когато играят на „Камп Ноу", така и когато играят в другия край на света. Публично известни са пакетите с хамон, които синьочервените носят навсякъде със себе си. Миналата година в Казан за срещата от Шампионска лига, си взеха дори зехтин и зърнени храни. Д-р Ортега е известен, че е човекът, който научи Меси да яде риба и зеленчуци.


Другата тайна на специалистите по хранене /нутриционисти/ и готвачите е т.нар. кашичка на полувремето. Тази течна храна помага на футболистите да играят на максимално ниво. Кашичките станаха популярни, благодарение на д-р Ескрибано, за когото Витаминаспорт вече ви разказа – подробностите тук. Днес храненето на полувремето е ритуал в повечето клубове от Примера дивисион. Веднага след тренировка или след официална среща, всеки футболист получава своя персонализирана кашичка. Това, което съдържа Iniesta-bosuтази течна храна, не е никаква тайна. „Няма магична формула. Кашичката за футболисти е специфична за всеки един от тях и съдържа смесица от въглехидрати и протеини, за да оптимизира възстановяването на мускулите след голямо физическо натоварване." – обяснава Сератоса.

 

Понякога към тази смес от хранителни вещества се прибавя комплекс от витамини и минерали, но „само когато в медицинските анализи забалежим дефицит. Не сме привърженици да ги даваме постоянно, без нужда." Ескрибано, върл защитник на натуралното, допълва че „витамините се ядат, не се пият като хапче. Приемането на лекарства би трябвало да е последната опция."

 

Ендокринологът Антонио Ескрибано настоява и за следното - „Не става въпрос да бъдеш във форма, само за да се състезаваш на високо професионално ниво. С лошо балансирана диета има голяма опасност от лесни контузии. С правилно хранене пък може да се съкрати времето за възстановяване след контузия.

 

"Митът за специфичното хранене на всеки отделен играч също подлежи на коментар – „ Кристияно Роналдо е прототип за перфектното тяло. Притежава прекрасен баланс на мускули в тялото. Докато Лео Меси е тотално различен по физически показатели. Разликата когато двамата седнат на масата обаче е нулева. И двамата трябва да се хранят еднакво - на време и добре. Същото се отнася и за юношите в един футболен клуб и футболистите от мъжкия отбор."

 

Сродни статии (по етикет)

Обратно горе

https://jibonbook.com/read-blog/3481 https://www.uniting.zone/read-blog/18591 https://ionooz.com/read-blog/9303 http://www.kuaixin.net/read-blog/713 https://www.probnation.com/read-blog/75845 https://www.qgsocial.space/read-blog/6319 https://romanibook.com/read-blog/4078 https://bicycle.one/read-blog/4809 https://social.abbr.site/read-blog/4549 https://www.rolonet.com/blogs/154555/Kad%C4%B1k%C3%B6y-petek-Temizli%C4%9Fi https://www.lawcodev.com/read-blog/225059 https://workplace.vidcloud.io/social/read-blog/73473 https://khaunda.com/read-blog/2121 https://www.vidagrafia.com/read-blog/61700 https://www.sholltna.com/read-blog/4381 https://bib.az/read-blog/10240 https://ai.ceo/read-blog/12715 https://heroes.app/blogs/144187/Kad%C4%B1k%C3%B6y-petek-Temizli%C4%9Fi https://tweecampus.com/read-blog/16809 http://socialmediascript.aistechnolabs.xyz/read-blog/14043 https://www.palpodia.com/read-blog/14961 http://www.ubom.com/read-blog/64268 https://poetbook.com/read-blog/15408 https://censorshipfree.net/read-blog/3028 https://www.xn--gber-0ra.com/read-blog/16086 https://talkitter.com/read-blog/52953 https://www.ihker.com/read-blog/7335 https://www.ukwomenorg.com/read-blog/5507 https://www.americanwomenorg.com/read-blog/9378 https://www.koreanwomenorg.com/read-blog/4619 https://www.dostally.com/read-blog/109351 https://scrolllink.com/read-blog/55885 https://theavtar.com/read-blog/14242 https://tokemonkey.com/read-blog/86222 https://www.wemurmur.com/read-blog/19070 http://www.barberlife.com/read-blog/74205 https://www.sdssocial.world/read-blog/49929 https://blacksocially.com/read-blog/75402 https://sissycrush.com/read-blog/95236 https://midiario.com.mx/read-blog/9911 https://hissme.com/read-blog/37133 https://wo.lyoncat.com/read-blog/8857 https://advpr.net/read-blog/43837 https://affiliateschools.com/read-blog/15023 https://www.afroshub.com/read-blog/6528 http://www.ubom.com/read-blog/64267 https://www.palpodia.com/read-blog/14959 https://www.sertani.com/read-blog/64993 https://kansabook.com/read-blog/68021 https://www.ekcochat.com/read-blog/15154 https://mykingdomtoken.com/read-blog/36601 https://palscity.com/read-blog/104366 https://www.campusacada.com/blogs/23344/Kad%C4%B1k%C3%B6y-Petek-Temizli%C4%9Fi https://thelittlenet.com/read-blog/3600 https://gezelligkletsen.nl/read-blog/13350 https://social.mactan.com.br/read-blog/87171 https://axisflare.com/read-blog/66100 https://www.didochat.com/read-blog/82439 https://ontimewld.com/read-blog/11978 https://social.wepoc.io/read-blog/20345 https://inobee.com/read-blog/124593 https://waappitalk.com/read-blog/19783 https://ubiz.chat/read-blog/18543 https://jejaringsosial.com/read-blog/10207 https://richonline.club/read-blog/78450 https://socialtak.net/read-blog/48584 http://socialmediascript.aistechnolabs.xyz/read-blog/14041 https://social.studentb.eu/read-blog/39410 https://kemetium.com/read-blog/9610 https://yietnam.com/read-blog/59895 https://justproms.com/read-blog/18610