основата на взаимното зачитане и договаряне и изключване, при изключване на насилието и манипулацията. Родителите, с доведени или осиновени деца, както и тези от непълни семейства също ще имат възможност да търсят оптималните решения на конкретните си житейски ситуации по време на тази поредица от интерактивни семинари.При желание от страна на отделни родители или родителски двойки, те могат да получат допълнителна индивидуална консултативна помощ, извън планираните сесии по време на семинара. Възможно е предварително предвидените теми да бъдат модифицирани и допълвани в зависимост от желанието на участниците, както и семинарът да бъде продължен.
Всяка от сесиите от семинара е с продължителност около два часа и се провежда в удобно за участниците време, което се уточнява в началото на семинара. Честотата на сесиите също се съобразява с възможностите на участниците, като обикновено е веднъж седмично.
Основни теми, включени в семинара:
1. Подготовката за училище. Избор на училище и начален учител, предварително запознаване на детето с учителя и училищната среда, мотивиране за училищен живот.
2. Родителите и училищните власти. Запознаване с учителите и с родителите на останалите деца в класа. Конструктивно взаимодействие между родители и учители. Участие на децата в процеса на изработване и адаптиране на училищните порядки и норми.
3. Различията в училище. Приемане и осмисляне на различията. Използване на различията за развитие на различни ролеви модели и представи за човешките ценности. Взаимопомощ и сътрудничество, срещу съперничество, конкуренция и индивидуализъм.
4. Групов процес, групова динамика и групови роли в класа. Изграждане на групова кохезия и групова култура. Учителят като групов лидер и възможности за подкрепа от страна на родителите.
5. Въпросът за стимулите и наказанията при мотивиране на децата за академична успеваемост и дисциплина. Изграждане на умения за екипно взаимодействие, оказване на взаимопомощ и формиране на групова идентичност. Отношение на родителите спрямо оценките в училище.
6. Личните отношения на малкия ученик. Влюбване и разлюбване, съперничество, ревност, завист. Умения за емоционален самоконтрол и конструктивно справяне с межуличностни
конфликтни ситуации. Роли на родителите при преодоляване на междуличностните конфликти сред учениците. Справяне с конфликти между ученици и учители, между учители и родители, между родители и родители.
7. Здравословен начин на живот в ранната училищна възраст. Хигиена на учебния процес. Оптимално хранене и двигателен режим, психохигиена и психопрофилактика. Взаимодействие с училищния психолог и други институции при емоционални проблеми на детето в училище.
8. Малкият ученик в семейство с проблеми. Защита интересите на детето в конфликтни семейства, семейства на развеждащи се родители или родители след развод. Синдром на родителското отчуждаване и възможности за неговото избягване и преодоляване. Животът на децата н непълните семейства и семействата с доведени, природени или осиновени деца.
9. Ранната училищна възраст и специфичните образователни потребности на деца с хронични заболявания, увреждания или други здравни проблеми, които налагат отсъствие от училище или пораждат трудности в социалната интеграция. Специфични цели в образованието и възпитанието на различните деца.
10. Проблемните и „девиантните" деца. Поведение на родителите при системни нарушения на училищната дисциплина, слаб успех или други асоциални прояви от страна на детето. Рискове за детето в ранната училищна възраст и възможности за намаляването им. Децата и парите, насилието и злоупотребата с тях в интернет и извън него.
В процеса на съвместната работа участниците ще бъдат информирани за подходящи литература и други информационни източници, които могат да ги подпомогнат допълнително при различни по-специфични ситуации. Семинарът предоставя и възможности за осъществяване на различен набор от допълнителни консултативни и терапевтични услуги за семейства със специфични проблеми и потребности.
Записването за семинара се осъществява от организаторите на събитието – Fine Line. Автор и водещ на семинара: доц. д-р Румен Бостанджиев, д.м., психотерапевт и преподавател в Център по хуманитарни науки към БСУ.



