
участниците се структурират като се очертават основните акценти, принципи и модели на добра родителска подкрепа.
При желание от страна на отделни родители или родителски двойки, те могат да получат допълнителна индивидуална консултативна помощ, извън планираните сесии по време на семинара. Възможно е предварително предвидените теми да бъдат модифицирани и допълвани в зависимост от желанието на участниците, както и семинарът да бъде продължен.
Всяка от сесиите от семинара е с продължителност около два часа и се провежда в удобно за участниците време, което се уточнява в началото на семинара. Честотата на сесиите също се съобразява с възможностите на участниците, като обикновено е веднъж седмично.
Основни теми, включени в семинара:
1. Детето автономно и компетентно човешко същество. Основни модели във възпитанието на детето – авторитарно, либерално и авторитетно родителство. Роли на родителя в изграждането на детската личност. Значение на детето за живота на родителите и развитието на партньорските им отношения.
2. Полагане на основите – изграждане на самоуважение и самоувереност у детето. Изграждане на реалистична и позитивна самооценка. Учене чрез опит и грешка.
3. Локализиране на контрола – вътрешен и външен контрол. Дисциплина и самодисциплина. Изработване на правила и норми. Темата за стимулите и наказанията.
4. Модели на свързаност между детето и родителя. Базисна сигурност и доверие. Роля на бащата и майката в модела на свързаност. Роля на членовете от разширеното семейство.
5. Детето в детското заведение. Преодоляване на тревожността от новата среда. Въвеждане на нови авторитети и нови правила. Детето в детската група – групов процес и групова динамика в детските групи.
6. Емоционална грамотност и интелигентност. Разпознаване, назоваване и изразяване на чувствата. Емоционален самоконтрол, самоуспокояване, мотивиране, справяне с гнева. Роля на родителя.
7. Социална грамотност и компетентност. Азбука на общуването. Умения за изразяване, емпатия, съпричастност, подкрепа. Приятелство, справяне с манипулативни и агресивни поведения, умения за конструктивно преодоляване на конфликтни ситуации.
8. Трудните разговори с децата. Темата за секса и бебетата, детето и конфликтите между родителите, раздялата на родителите, приемане на болестите, загубите и смъртта.
9. Детето в непълното семейство. Появата на нов партньор на самотния родител. Осиновените и доведените деца. Участието на близки родственици във отглеждането и възпитанието на детето.
10. Децата със специални образователни потребности. Преживяванията на родителите в семейства с болни деца и отражението им върху взаимодействието с децата. Възможности за подкрепа. Приемане и развитие на различията.
В процеса на съвместната работа участниците ще бъдат информирани за подходящи литература и други информационни източници, които могат да ги подпомогнат допълнително при различни по-специфични ситуации. Семинарът предоставя и възможности за осъществяване на различен набор от допълнителни консултативни и терапевтични услуги за семейства със специфични проблеми и потребности.
Записването за семинара се осъществява от организаторите на събитието – Fine Line. Автор и водещ на семинара ще бъде доц. д-р Румен Бостанджиев, д.м., психотерапевт и преподавател в Център по хуманитарни науки към БСУ