Анкета

Как се мотивирам за спорт?
 
Банер

Регистрация

Банер
Банер

Автори

Приятели

Вие сте тук:Начало»Джаджи»Домашните трикове във Формула 1
Понеделник, 26 Юли 2010 19:42

Домашните трикове във Формула 1

От Витаминаспорт
Оценете статията
(1 Оценка)
Случва се по време на състезание за Голямата награда във Формула 1, Фернандо Алонсо да реши в последния момент да смени парченце от каросерията на болида. Въпросното парче е дълго един метър и се намира точно до отвора на резервоара, обгражда понтона и помага за аеродинамиката. За по-малко от минута, един от механиците подменя частта с друга различна, но след като й поставя винтове и болтчета, на сцената се появават ножиците и тиксото. Тиксо, лепило, смола – бриколажният антураж не липсва в боксовете на Формула 1.
Прозрачната лента обвивава и затваря всеки останал свободен милиметър между частта и основата. На всичкото отгоре служи за изолиране от вода или мръсотия. Включително предпазва боята от изхвъркналите от трасето камъчета, които годишно причиняват вреди за милиони долари – разходите само за пребоядисване.F1-3
Тиксото е един от многото „домашни трикове", които се прилагат в превзетата и натруфена Формула 1. Може да звучи банално и изтъркано, но спешният случай изисква спешно решение, нали? Американската лента, коята на български наричаме тиксо или скоч. Това е едно от най-важните изобретения на 20 век, което стигна дори до Луната. Ясно е,че няма как да бъде подминато от Големия керван. Има отбори, които използват лентата „made in USA" дори, за да затворят изходите на спирачките, когато има нужда от повече охлаждане (излиза много по-евтино от фабрикуването на нова част) или пък силикон за запушване на дупки и части, които не успяват да се наместят коректно на своето място.
Има и такива скудерии, които грижливо пазят сред своите «богатства» смола и по няколко топа въглена фибра за каросерията и боята, за малките напуквания, одрасквания и т.н. И ако става въпрос за изтъркване или премахване на въглени фибри, домашния гласпапир е на-доброто решение. На Педро де ла Роса в Бахрейн през 2006 се наложи да му изпилят няколко сантиметра вътре в кабината, защото има широки рамене, които се отъркват в стената, когато влиза и излиза от болида. Разбира се това решение е много по-лесно, евтино и бързо с пилата отколкото изфабрикуването на нова.

F1-2Сухият лед е още един трик, който стана много популярен за решаване на проблемите както за пилотите, така и за колата. Алонсо не веднъж си е «открадвал» малко от тази течност, с която се обработват моторите, за да намаже вътрешната част на каската с което постига намаление на температурата поне по време на първите обиколки. Сапунът и концентрираните продукти за чистота също не липсват.Мръсотията и насекомите, които се полепят когато се кара с 200 километра в част са брутално много, а механиците имат едва 7-8 секунди в бокса за да почистят важната рекламна зона върху каросерията на болида, както и тази върху каската на пилота.

При всички случаи скудериите трябва да внимават с импровизациите защото в днешно време колите са тежки и измерени до милиметър. Не би било възможно прилагането на «триковете» от 60-те години например. Съществува една митична фотография на Хонда, в чиято дясна част е завързана с тасмичка /материал от който се правят юздите за яздене/ една метална кутийка на Кока Кола, чиято функция в този момент е да спре изтичането на масло от скоростната кутия.

Домашните трикове не винаги са най-доброто решение. В Макларън използват лак или смола за да повишат резистенцията на някои части, като окачването например. Неправилното използване на тези материали става кауза за счупване на джантата на една от гумите. Случаят не е кой да е,а впечатляващият инцидент на Хейки Ковалайнен, който излетя от пистата Монтмело с 280 км в час. От тогава насам казват в Макларън, че ще внимават повече...с лака.


Add comment